Kartet viser det interessante området ved
Solli på grensen mellom Sarpsborg og Råde. De blå strekene representerer
nedlagte veistrekninger. Dobbeltklikk på streken for å få frem bilder. |
|
Solli kapell med en gammel RV1-veiparsell
som stopper i kampesteiner. RV118 går noen meter bak fotografen. |
|
Vi står på Riksvei 118 som går parallelt
med E6 ved Utne. E6 forsvinner inn i Eidet-tunellen. RV118 forsvinner
under E6 og fortsetter oppover mot Eidet kro. Før 1962 fulgte RV1
traseen RV118, etter 1962 gikk den til høyre for E6 og kom inn på
det som nå er RV118 etter undergangen midt i bildet. |
|
RV1-bilen står på den gamle Kongeveien -
muligens en tidlig RV1-parsell. Stedet er PÅ Eidettunellet, mellom Solli
og Sarpsborg. Veien kommer ut på gamle RV1/nå RV118 en kilometer
fremover. Vi skimter nye E6 til venstre. |
|
Vi står på den gamle RV1/Kongeveien og
ser trafikken på E6 dundre forbi og inn i Eidet-tunellen under
Kongeveien. |
|
Nåværende RV118 ved Eidet virker jo som
en nokså gammel vei. Den var hypermoderne da den ble åpnet sent 1961, og
med noe så sensasjonelt som krabbefelt. RV1-bobla står parkert på den
gamle traseen. Den ligger litt høyere i terrenget og svinger litt hit
og litt dit. |
|
Bildet er tatt i retning mot Sarpsborg
rett før den gamle veien med mosegrodd rekkverk ender i en gårdplass.
Bratte stigninger og krappe svinger - jo her var det no problemer for
tungtrafikken på slutten av 50-tallet. |
|
På gårdstunet blir det så full stopp, men
på andre siden fortsetter en smal utgave av gamleveien. |
|
Og dersom vi snur oss ligger bare knapt
synbare rester igjen. |
|
Eidet kro mellom Råde og Sarpsborg var et
utmerket hvilested langs RV1. Den rette strekningen mellom Eidet og
Kalnes ble åpnet i oktober 1960. Inntekstsgrunnlaget for krodriften
forsvant da E6 fikk ny trase gjennom Eidet-tunnellen. |
|
I dag er den gamle kroa gjort om til 5
leileigheter med en fantastisk utsikt. Riksvei 118 passerer forbi, men
trafikkmengden er liten. |
|
Bjørnstadsletta er et boligområde rett
sør for RV118. Her gikk RV1 til innpå 60-tallet. Veien hadde til og med
støpt betongdekke som nå ligger under asfalten i denne boligveien. |
|
Bjørnstadsletta sett i motsatt retning,
det vil si fra Sarpsborg og nordover. |
|
Her går gamle RV1 i bro over nye E6- ved
tidligere Tune rådhus. Tune var i sin tid egen kommune. |
|
Rett vest for Tune kirke viser trerekken
og portstolper på eiendommen at riksveien har gått inntil trerekken. Når
den ble flyttet ut fra eiendommen har jeg ikke klart å finne ut av
(Bilde juli 2014) |
|
Langs det hvite stakittgjerdet er det nå
gangvei. Her gikk riksveien inntil den nye veien fra Grålum til
Valaskjold kom (Bilde juli 2014) |
|
Kartet under viser nåværende
RV118 gjennom Valaskjold og Lande i Sarpsborg.
Tykke blå streker viser gamle RV1 som er en del av gatenettet
idag. Tynne blå streker indikerer gammel trase. Klikk på organsje sirkel
for å få frem bilde fra posisjon. |
|
Vel bevart brolegging på nærmest ubrukt
strekning på den gamle Riksvei 1 ved Valaskjold (bilde juli 2014) |
|
Slik ser du ut på Valaskjold i Sarpsborg
i dag. Riksvei 118 er i forgrunnen. Info fra Guy Dahl: bare en liten kommentar til bildene fra Valaskjold i
Sarpsborg, Rv1 gikk opprinnelig på baksiden (nedsiden) av
bensinstasjonen, det eksisterer fortsatt et parti som strekker seg fra
brukthandelen (like ved krysset Lundgårdsvei/Tuneveien) og bort mot
jernbanen (der som Allkopi ligger) og så fortsetter den på andre siden
av jernbanen og bort til Sarpsborg Papp. |
|
- og slik så det ut i 1961 slik Oddmund
Olsen har gjenskapt det på denne akvarellen. Riksvei 1 er i forgrunnen.
Sagatun kino til høyre på bildet er borte. |
|
Vest for Uno-X (som tidligere
var en Caltex-stasjon) ser vi et interessant parti der gamle RV1 er
bevart delvis brolagt. På det øverste bildet er kameraet rettet sydover,
på det nederste nordover. |
|
|
Fortsetter vi litt sørover på den gamle
RV1, blir veien sperret av jernbanen. Her var det tildigere
jernbaneovergang med bommer. RV118 til venstre på bildet passerer
jernbanen i bro. Lande er navnet på området. |
|
Broen er Sarpefossen er et gammelt stykke
ingeniørkunst, og den første broen sto ferdig i 1854. Først var den en
veibro, så ble jernbanebro bygget over og i 1936 sto en ny veibro ferdig
ved siden av. Det er 1936-broen kjører ut på her. RV1-bobla står parkert
på RV1 som var i bruk inntil 1931 og som gikk forbi "Tarris-boligene".
Se mer under. |
|
Vi ser fortsatt rekkverket til den gamle
veien til venstre. "Nyveien" førte inn på den gamle broen under
jernbanen inntil 1936.
Les mer her.
|
|
Sør for Sarpsborg sentrum
kommer vi til Hafslund og Sarpefossen. Dette bildet er fra før veien ble
kalt Riksvei 1. Det skjedde først i 1925.
Bilde utlånt av Jan Egil Johansen |
|
Her fra Iseveien også på
Hafslund. Snack-baren er der ennå.
Bilde utlånt av Jan Egil Johansen |
|
Richs bar er som tatt ut av Route 66 både
i gammel utgave (over) og i ny utgave. Solo-flasken er erstattet av en
pampig coca-cola-flaske og baren er utvidet. Et RV1-klenodium. Foto
25.5.12 |
|
Bildet er fra Klavestadhaugen i
Sarpsborg. Dobbeltklikker du på bildet vil du få opp et bilde i meget
god oppløsning. Da blir det tydelig at bilen til venstre - en engelsk
Ford Y som ble produsert mellom 1932-1937 - har reg.nr. B-6147 og bilen
til høyre, en Plymouth 1939 er registrert som B-3534.
(Bidrag fra Skjeberg Historielag) |
|
Og slik ser det ut i juni 2012. RV1-bobla
er plassert på samme sted som Plymouthen sto for 60-70 år siden.
Bensinstasjonen er temmelig forfalt. Frigg Mosseros - som er oppvokst på
andre siden av veien - kan fortelle at det ikke har vært bensinstasjon
der så sent som på 60-tallet. Bildet er tatt i retning mot Sarpsborg
sentrum. |
|
Moensletta nær Klavestadhaugen i
Sarpsborg i 1958 da det lå i Skjeberg. Bobla cruiser på vei fra
Sarpsborg på brolagt chausse. Eller kan det være mot Sarpsborg? |
|
Og slik ser det ut på samme sted i 2012,
Moensletta er oppkalt etter blomsterforretningen og gartneriet i det
gule murhuset til høyre. |
|