I 1978 sto Sandesundsbrua
ferdig over Glomma i Sarpsborg. Dermed kunne E6 legges utenom Sarpsborg
sentrum der den gamle E6 nå er RV118. Den nye E6 ble imidlertid ført
over til det som nå er RV118 via Skadalsveien.
Strekningen krysser Østfoldbanen på en planovergang.
Den fikk en provisorisk bro i E6-perioden. Bilder etterlyses!
Om den provisoriske løsningen varte helt til 1986 er
usikkert. Det er omtrent helt umulig å få historisk informasjon fra
Statens Vegvesen - etter en omorganisering.
Her ble Skadalsveien sperret i 1986 og
ersattet med ny E6 der hvor lastebilen kjører. Vi er på kartets blå
punkt lengst til venstre.
Litt lenger østover passerer veien
frodige bondegårder. Bildet er tatt i retning vestover.
- og her sett østover, det vil si mot
krysset Skadalsveien/RV118
RV1-bobla er på vei vestover og har
nettopp begynt sin ferd på Skadalsveien.
En Skoda 1200 med reg.nr. B-167 (fotografens?)
står plassert i krysset RV1/Skadalsveien. Under forkjørsveisskiltet står et tydelig
1-tall for RV1. 12.6.65 ble dette skilttet byttet ut med E6.
(Bidrag fra Skjeberg Historielag)
Og her kommer Skadalsveien ut på RV118
der E6 fortsatte mot Sverige inntil 1986.