Selv om strekningen Vinterbro - Korsegården var helt
ny i 1869, ble det full stopp på Korsegården for Stortinget ville ikke
bevilge penger til veier i jernbanens århundre. Den gamle kongeveien
mellom Korsegården og sydover til Vestby måtte da kunne brukes i 100 år
til! Med et unntak: Tittutbakkene - der Folkevogna har parkert . ble dog
for bratte. Her kom det en ny veistubb (som vi ser skrå mot høyre) ikke
så langt før Vestby-outletene. |
 |
Før 1951 skrådde Riksvei 1 inn der Folkevogna står -
inn Skogveien der det også var et kryss med veien til Drøbak. |
 |
Litt nord for Vestby sentrum langs nåværende RV151
ligger denne Statoil-stasjonen. Huset til høyre for RV1-bobla var et
bevertningsted. Men fra ca 1950 gikk RV1 gjennom det som nå
er bakgården av bensinstasjonen. Følg bilder under. |
 |
Vi er på "baksiden" av bensinstasjonen over og ser
det som tidligere var RV1. Veien stopper mot Møbelsenteret en kilometer
lenger borte. Bensinstasjonen hadde pumpene på venstre side av veien. |
 |
Riksvei 1 (senere E6) gjennom Vestby startet nord for
gamle møbelsenteret, der var det også en GULF bensinstasjon. Men litt
lenger syd lå denne BP stasjonen på begge sider av veien. Bak stasjonen
kan man se den aller første riksvei 1, hovedferdselåren til Svinesund og
kontinentet. Vestby er en av de få steder hvor man kan i dag kjøre på 3
"E6èr" efter at motorveien kom i 1999. Tekst og bilde fra
www.nostalgisiden.blogspot.com |
 |
Den store bygningen på haugen er aldershjemmet
"Erlandsens pensjonat". Det sto ferdig i 1947. Gamle RV1 går rett fordi,
men ble lagt om til traseen i forgrunnen rett etter krigen. |
 |
En vakker sommerdag i 2012 ser Erlandsens pensjonat
slik ut, og gamle RV1 er blitt til en idyllisk villavei. Bredden er lik
det som var standard for RV1 inntil før krigen, det vil si ca 4.5 meter. |
 |
Kommer du sydfra på RV151 (E6 inntil 1998), finner du
avkjøringen til den gamle RV1 fra før 1950. Den er avsperret, så skal du
beskue eller besøke erverdige Erlandsens pensjonat må du ta av i neste
kryss. |
 |
Her snor riksvei 1 seg gjennom Vestby sentrum og
krysser Østfoldbanens vestre linje en gang på 70-tallet.
www.nostalgisiden.blogspot.com |
 |
- og slik ser det ut i samme strøk i dag |
 |
Russebiler på Hølensletta i 1959, en Chevrolet og en
Ford A. Stille og rolige forhold på veiene gjorde det mulig å parkere
dem midt i veien for fotografering. Foto utlånt av Vera Wiese Bromander. |
 |
Her er vi på Hølensletta der den gamle veien til
Hølen går mot høyre og en gangvei går mot venstre ned til "nyveien" over
Hølensletta. Nyveien ble klar i 1955 og var riksvei 1 inntil den ble E6
10 år senere. Den nye 4-felts E6 ligger et stykke vestover. |
 |
Litt vest for Riksvei 1 i pittoreske Hølen ligger
Hølenviadukten. Den sto klar i 1879 da Østfoldbanens Vestre linje ble
åpnet. I 1997 ble den erstattet av brokonstruksjonen under. Nå står den
tilbake som et monument, til behag for noen og til ergrelse for andre.
Den er erklært bevaringsverdig av riksantikvaren. Flytende
fundamentering av pillarene (pendelfundamenter) ble for første gang i
verden brukt her. |
 |
Fra 1997 går E6 og jernbanen over Hølen i hver sin
bro. Broene ligger cirka en kilometer vest for den gamle viadukten.
Logoene forteller hva som er hva. |
 |
Hølen sentrum 1935 med Standard
bensinstasjon og Skøien Kolonial. Riksvei 1 gikk gjennom idylliske Hølen
frem til 1955. Da ble veien lagt til Hølensletta og den 3-4 kilometer
lange svingen innom Hølen ble en sidevei.
Familien Skøien drev kolonialen fra 1925 til 1989. Nå
er den overtatt av nye eiere som driver den som Skøiens Eftf.
Legg merke til bensinpumpene som reklamerer med
"Oslo-priser".
|
 |
Samme sted 2011. Bensinstasjonen er dessverre revet
og blitt til parkeringsplass. Butikken er blitt til Skøiens Eftf. |
 |
Restene av riksvei 1 gjennom Hølen. Korset i
bakgrunnen er et gammelt veiskilt. |
 |
 |
|
Like nord for Såner kirke finner vi denne milstenen
som forteller oss at det 5 mil til Oslo. |
 |
Fra RV151 kan vi se restene av RV1 som går opp til
Såner kirke. Veien gikk her inntil 1955 da strekningen over
Hølen-sletta ble åpnet. |
 |
Et stykke nord for fylkesgrensen Østfold - Akershus
går nye E6 i bro over gamle riksvei 1 som nå heter riksvei 151 på
strekningen. |
 |
Per Johansen ble oppmerksom på den forsvunne RV1 fra
1963 ved å studere finn.no's historiske kart. Vi ser her hvordan
1963-veien har en påkjøring fra RV118/151 under broen, mens avkjøringen
nordfra tar av direkte fra RV1 og kommer inn på RV118/151. |
 |
Her ser vi restene av konstruksjonen over. Broen er
revet, den tidligere undergangen er blitt til RV118/151, avkjøringen
nordfra er snevret inn til en sykkelsti. |
 |
Flyfoto fra finn.no's historiske arkiv fra 1997 viser
at ny fire-felts E6 er under bygging, den nye RV1 som ble ferdig gjennom
Mossemarka i 1963 ligger i midten og den gamle RV1 som nå er RV118/151
går lengst til venstre. Da ny E6 var klar noen få år senere, ble RV1 fra
1963 fysisk fjernet og er nå tilbake til skog- og landbruksområde. Klikk
omtrent midt på bildet for å se hvordan de siste rester ser ut i dag. |
 |
Akkurat her ligger de siste rester av RV1 fra 1963.
Veien er tilbakeført til skogbruksområde |
 |