Her startet RV1 ved krysset Konows gate/
Ekebergveien/Mosseveien. Per Johansen har plukket opp dette bildet fra
en travel hverdag på 60-tallet. |
|
Slik ser det ut i dag. Ingen hovedåre
lenger - ekstra stille siden det er søndag morgen med RV1-bobla behøring
parkert der Mosseveien gikk før (19.8.12) |
|
Ljabruchausseen var
forløperen for Mosseveien ut av Oslo. Den var også Norges første vei
bygget etter moderne prinsipper da den sto ferdig i 1850. Den ble en
kjent del av riksvei 1. Nå er Mosseveien ut av Oslo en del av E18, den
treffer E6 ved Vinterbro.
Les mer om Ljabruchausseen her. Det arbeides
med å stedfeste denne litografien og litografien under.
Illustrasjoner fra Skillingmagasinet 1867. |
|
Bred og fin og fremfor alt med små
stigninger (maks. 1:20) etter datidens forhold. Tidligere ble veiene
bygget med krappe stigninger for kortest mulig strekning, tilpasset
ridende og gående. Nå ble det tatt hensyn til datidens tungtransport med
vogn. |
|
Her ser vi ned på det som fra 1925 ble riksvei1.
Før det ble veien kalt Ljabruchausseen/Mosseveien. Bildet er ved Sjursøya
fra
begynnelsen av 1900-tallet. Sjursøya var før i tiden en vakker øy. Rundt
1850 var den det foretrukne området når rike Oslo-borgere valgte
sommerhus. |
|
Ved Fiskvollbukta er det full stopp i
rushtrafikken inn til Oslo hver morgen for der går 4-feltsveien over til
to felt. |
|
|
|
Riksvei
1 ved Hvervenbukta 1932. I 1931 ble den gamle grusveien
belagt med brostein. Som midtlinje ble det brukt sort slitesterk bohusgranitt. |
|
Samme sted 80 år senere.
Hvervenbukta badeplass er fortsatt ettertraktet på varme sommerdager.
Veien er bredere og rettet ut mange steder. Riksvei 1 ble til E6 i 1965
og gikk fortsatt på samme sted, men i 1970 ble E6 flyttet til en ny
trefelts "fasadefri" vei av motorveiklasse B. |
|
Her er vi lenger ut på
Mosseveien, like før avkjøring til Svartskog. Legg merke til brosteinen
som ligger hulter til bulter til venstre klart for utlegging. De to
bildene er tatt av fotograf Wilse, og Wilses bil er gjennomgangsfigur på
begge. |
|
Etter beste skjønn samme parti ved
Gjersjøen juni 2012. RV1 bobla står parkert på noe som var en sving på
RV1 tildigere, muligens samme sving som Wilses bil er parkert i. Men
veien er rettet ut og gjort bredere og brostein er for lengst erstattet
med asfalt. Området er - som store deler av Norge - temmelig
overgrodd, og det gjør det vanskelig å se bakenforliggende
landskapskonturer som er identiske med Wilses fotografi. |
|
Sankthansaften 1933 var en
stor dag for Lars Jahnsen når han åpnet sin nye bensinstasjon på den
brostensbelagte Riksvei 1 langs Gjersjøen i oppegård...
...stasjonen lå på ett lite utspring
imellom den idylliske Gjersjøen og riksveien. De fire første årene kunne
man få det russiske bensinmerke SNE i tankene, som Jahnsen også hadde
eneretten til salg av i østfold og follo. Den nye stasjonen var
kjærkommen for bilistene som før bare hadde hatt en Esso bensinpumpe på
Tyrigrava og en Shell pumpe på Sandvigen til disposisjon langs den
trafikerte hovedveien imellom Oslo og Svinesund...
(tekst lånt fra nostalgibloggen)
|
|
Slik ser den gamle bensinstrajonen ut
12.6.12. Takutspringet temmelig uendret, bygget har fått et påbygg og
bensinstasjonsvirksomheten er erstattet med annen forretningsdrift. |
|
Tyrigraven var en gammel skysstasjon fra
tiden lenge før riksvei 1. Den ble bygdlike etter at Mosseveien sto
ferdig i 1870. Her kunne hester, kusker og passasjerer få mat og hvile
eller en seng for natten. Den opprinnelige bygningen brant ned på
20-tallet, og den bygningen vi kjenner i dag ble bygd på midten av
30-tallet.
(tekst lånt fra nostalgibloggen) |
|
Slik fortoner Tyrigrava seg i dag, et mye
benyttet utfartsted for motorklubber både av type bil og MC. Asfalten er
preget av burn-out-striper. |
|
Kiosken på bilde lå midt på det som i dag
er en stor parkeringplass, Bak kiosken var det Camping og Drive -In
Kino, filmene ble vist på veggen bak kiosken. Bilene parkerte på den gamle campingplassen som
lå bak kiosken men alt ble revet på 60 tallet for og utvide
parkeringsplassen.
Tyrigrava er og har vært et samlingsted for
motorinteresserte i en mannsalder.
(tekst lånt fra nostalgibloggen)
|
|