En Skoda 1200 med reg.nr. B-167 (fotografens?)
står plassert i krysset RV1/Skadalsveien. Under forkjørsveisskiltet står et tydelig
1-tall for RV1. 12.6.65 ble dette skilttet byttet ut med E6.
(Bidrag fra Skjeberg Historielag) |
|
RV1-bobla er plassert omtrent der hvor
Skoda'en sto. Krysset er lagt om - den gamle veien i forgrunnen - og
RV118 til høyre med få endringer fra RV1-tiden.
Men E6 gikk faktisk
Skadalsveien fra Sarpsborg til hit fra ca 1978 til 1986(?). |
|
Et vinterlig bilde fra Skjeberg sentrum
som ikke er så forskjellig fra slik det er der i dag. Vi er midt på RV1
- nå RV118. (Bidrag fra Skjeberg Historielag) |
|
Litt mer vårlig, litt bredere vei, litt
restaurering av eldre bygninger, men lett gjenkjennelig i 2012. |
|
Fra samme sted som bildet over men vi ser
nordover. Jernbaneovergang og vei mot Fredrikstad tar av til venstre. (Bidrag fra Skjeberg Historielag) |
|
Same sted mange år senere |
|
Fra Skjeberg sentrum med en brolagt RV1.
Ikke lett å kjenne igjen i dag. Se bildet under.
(Bidrag fra Skjeberg Historielag) |
|
Det så da hyggeligere ut i Skjeberg før!
Tvilsom parkering for å få med RV1-bobla, men det går gå! |
|
Trykk på en paprika for å få
et bilde fra posisjonen. Blå tykke strek viser gammel trase ved Guslund,
tynn blå strek viser ufarbar gammel del av RV1. |
|
Litt sør for Skjebergbyen tar gamle RV1
av til venstre og fortsetter inn på gården Guslund- |
|
Guslund gård hadde RV1 midt gjennom tunet
inntil 1961 da den fikk et nytt leie ca 100 meter mot sørvest, det vil
si på andre siden av fjøsbygningen. Hans Guslund kan fortelle at hans
far kjøpte seg en Ford Taunus 17M for pengene han fikk fra Statens
Vegvesen. Veien stopper nå i et kratt 100 meter lenger borte. |
|
Fortsetter vi lenger mot Halden gjennom
krattet og snur oss mot Skjeberg ser restene av RV1 fra før 1961 slik
ut. Legg merke til veirekkverket på begge sider. |
|
På dette bildet fra Skjeberg Historielag
er fotografens kamera rettet mot Guslund, og vi ser samme veirekkverk
som i bildet over. |
|
RV1-bobla står omtrent der den mystiske
Skodaen sto på bildet over. Men restene av RV1 stopper i buskaset til
høyre fror lastebilen, og RV118 er noen meter til venstre for
billedkanten. |
|
På dette luftfotoet ser vi klart og
tydelig RV118 og til høyre restene av RV1 gjennom tunet på Guslund, inn i
krattskogen og ut på den andre siden. |
|
Mellom Guslund og Høk Kro ligger Øyestad, et
idyllisk og frodig område av gamle RV1, etter et par bakkete svinger
kommer vi frem til den gamle jernbanebroen fra rundt 1870 på bildet
under. Huset til venstre var bevertningssted for inntil få år tilbake. |
|
Men for lenge siden - sannsynligvis før
1940 - gikk RV1 på oversiden av husene. Her ser vi ned mot det gamle
bevertningsstedet, og RV118 passerer forbi på den andre siden, |
|
RV1-bobla har møtt en veteranvenn på
gamleveien ved Øyestad, en Volvo PV. |
|
Her er gamleveien i retning mot Sarpsborg
noen hundre mater fra bildet over. |
|
Her strevde RV1 (nå RV118) seg under
jernbanen før den kommer opp ved Høk. Brokaret til høyre har fått en
forstøtningsmur etter flere ulykker. På 60-tallet kjørte en lastebil inn
i støttepillarene, broen knakke nesten sammen og toget måtte stoppes i
all hast. Foto:
Sverre Franck-Nielsen |
|
Fra Nostalgisiden har vi lånt dette
bildet av Høk Kro som åpnet dørene i 1966. Da hadde nettopp veien
skiftet navn fra RV1 til E6. I 1991 kom ny E6 et par kilometer vest for
kroen. |
|
46 år senere har stedet skiftet navn til
Høk Kro og Motell og lever for fortsatt i beste velgående selv om
hovedfartsåren E6 ikke passerer forbi. Bildet er tatt 25.5.12. |
|